“SELFIES, CRISPETES I NÚVOLS DE SUCRE PER A TOTHOM”.
L’Escola l’Arboç de la Fundació el Maresme ha estat una de les deu entitats d’ASPACE seleccionades per desenvolupar els seus projectes a la “I Convocatoria de Proyectos de Innovación #ASPACEnet”. El nostre s’anomena: “Selfies, crispetes i núvols de sucre per a tothom”.
Déu entitats ASPACE han estat les seleccionades per desenvolupar els seus projectes per al curs 2017/2018, amb la col·laboració de Fundación Vodafone España. En aquesta convocatòria s’aposta per l’ús de tecnologies de control per a la millora de l’autonomia i la qualitat de vida de les persones amb paràlisi cerebral, des d’una perspectiva nova, la innovació tecnològica.
ASPACE Coruña, ASPACE Navarra, ASPACESalamanca, AVAPACE, ASPACE León, ASPACEGuipúscoa, Fundació el Maresme, ASPACEGranada, Fundació L´Espiga i ASPACEBarcelona són les deu entitats que desenvoluparan els seus projectes d’innovació gràcies a aquesta convocatòria. Els projectes seleccionats engegaran propostes molt variades com l’ús d’elements robòtics per al control d’instruments musicals, el control d’habitatges adaptats, d’utensilis de cuina o de jardineria, o el desenvolupament de videojocs immersius per a la rehabilitació específica de persones amb paràlisi cerebral.
#ASPACEnet és un projecte que Confederació ASPACE i Fundació Vodafone Espanya van engegar en 2011 i que té com a missió millorar l’autonomia i la qualitat de vida de les persones amb paràlisi cerebral a través de la tecnologia.
Confederación ASPACE i Fundación Vodafone España aposten per la promoció de la recerca i la transferència del coneixement perquè les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) suposin una plena inserció social de les persones amb paràlisi cerebral, ja que les tecnologies de suport i de comunicació alternativa són claus perquè les persones amb paràlisi cerebral es relacionin i es comuniquin amb el seu entorn, i exerceixin la seva participació social amb autonomia i igualtat de condicions.
“Selfies, crispetes i núvols de sucre per a tothom”
Amb aquest projecte, des de l’Escola l’Arboç pretenem fer que la tecnologia sigui usable i accessible resolent problemes de la vida quotidiana, com fer-se selfies o controlar l’entorn. Els destinataris seran els 47 alumnes de l’escola de EE l’Arboç. L’objectiu principal és que siguin conscients i entenguin què és una selfie, que sàpiguen què volen retratar, i que siguin autònoms en l’acció i en la decisió si es fes la selfie.
Aquestes activitats ens permeten fer autoretrats igual que fan nois i noies de la seva edat, igualant-los en condicions i oportunitats. Així ho poden compartir amb els seus amics, família i amb la societat en general. Es penjaran en plataformes on ells tenen accés i poden decidir quan i quantes vegades volen veure’ls, compartint-los i quedant així també com a record.
Aquestes activitats tenen com a objectiu augmentar la creativitat, sentir-se protagonista de l’activitat, tenir el record d’una vivència, gaudir dels resultats i saber riure’s d’un mateix. A més pretenen ajudar-los a prendre decisions de manera consensuada i conjunta, i després acceptar-les.
Per les seves característiques físiques, els alumnes de la l’Escola l’Arboç són usuaris de sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC) i l’accés als polsadors i a les pantalles tàctils és amb la part del cos que tenen millor control de moviment (mans, cap, peus, genoll…) les activitats estan adaptades a cada persona.
En Control de l’Entorn faig núvols de sucre i crispetes de blat de moro per als meus companys i diferents activitats plàstiques amb tires de paper. Grup de nois majors.
L’objectiu principal és el poder oferir una sèrie d’activitats que siguin funcionals, on pugui haver-hi un producte final útil que els permetin ser autònoms el màxim possible, dins de les seves possibilitats i amb els recursos i ajudes tècniques necessàries en cada cas individual. Totes les activitats estaran emmarcades en un context comunicatiu i social, ja que el que pretenem és poder obrir l’activitat i ensenyar el producte final a la resta de l’escola. És necessari que una vegada duta a terme l’activitat, tothom sigui coneixedor i pugui haver-hi una tornada igualment social i comunicatiu.
Per què ens plantegem un projecte d’aquest estil? Perquè creiem que aquests nois i noies estan en una edat que requereix motivar-los, animar-los, que sentin que poden fer coses per ells mateixos i pels altres, i sobretot, la qual cosa més necessitem: tenir un bon nivell d’autoestima per venir cada dia contents, animats i amb ganes de fer.